Goudlaan 289, 9743 CH, Groningen | 050 - 26 00 144

Meer informatie over Besnijdenissen

Hieronder vind u per onderwerp een uitgebreide uitleg over besnijdenissen en overige bijkomende zaken. Mocht u hier vragen over hebben, neem dan aub contact met ons op!

Circumcisie bij volwassenen

Bij een circumcisie wordt de hele voorhuid van de penis operatief verwijderd. De meest voorkomende reden hiertoe is een te nauwe voorhuid. Verklevingen door hardnekkige huidafwijkingen kunnen ook redenen zijn om een besnijdenis uit te voeren. Gevolg hiervan kan zijn dat er moeilijkheden optreden bij plassen, pijn tijdens erectie en/of geslachtsgemeenschap of een ontsteking van de eikel of voorhuid.

Operatie
De arts verdooft de penis door meerdere injecties ter plaatse van de basis van de penis te geven. Na de verdoving wordt de penis gedesinfecteerd, waarna de omgeving met een steriel gatdoek wordt afgedekt. De arts verwijdert de voorhuid, stopt de bloedinkjes met een speciaal apparaatje en plaatst enkele hechtingen rondom de basis van de eikel. Deze hechtingen lossen meestal na 2 à 3 weken op en hoeven dus niet verwijderd te worden. Vóór de ingreep kunnen er verklevingen aanwezig zijn tussen voorhuid en eikel. Deze verklevingen worden tijdens de operatie losgemaakt. Na de operatie wordt de wond met vaseline bedekt en vervolgens met een drukkend verbandje verbonden. De ingreep duurt 20 tot 30 minuten.

Na de operatie
Na de besnijdenis is de eikel meestal onbedekt. Dit kan vooral de eerste dagen zeer gevoelig zijn. Door het losmaken van de verklevingen tussen voorhuid en eikel ziet de eikel er enkele dagen na de operatie rood en gezwollen uit. Na ruim een week herstelt dit zich geleidelijk aan. De wond kan wat gaan dragen als reactie op de hechtingen (wondvocht), dit kan geen kwaad. Zodra de hechtingen uit de wond zijn verdwijnt dit.

Richtlijnen na de operatie

• De eerste dagen na de ingreep rustig aan doen, u voelt zelf wat u wel of niet kunt.
  • Na het plassen dient u het verband te verschonen.
  • De tweede dag na de ingreep mag u het verbandje er af halen en weer douchen, geadviseerd wordt 2 tot 3 maal daags te douchen zonder zeep. Hierdoor voorkomt u infectie rondom de hechtingen en de wond.
  • U vermindert de kans op zwelling als u de penis omhoog draagt.
  • Bij pijn kunt u paracetamol gebruiken: tot 4 x daags 2 tabletten van 500 mg.
  • Zwemmen en sporten kunt u weer doen als de wond goed genezen is, vaak is dit na 2 weken.
  • Het is raadzaam om gedurende 6 weken (afhankelijk van de wondgenezing) geen geslachtsgemeenschap te hebben.
  • Op de plaats van de hechtingen kunnen korstjes ontstaan, die kunnen gaan schrijnen.
  • U zult enkele dagen niet kunnen werken.
  • Draag normaal ondersteunende onderbroeken (geen boxershorts).
  • Geen alcohol (bloedvat verwijdend) en bloedverdunnende middelen gebruiken na de ingreep.
De besnijdenis
Klachtenregeling